W poszukiwaniu nowych trendów

Nie potrafimy przewidzieć przyszłości, ale prognozowanie nowych trendów na podstawie nawet delikatnych sygnałów jest już jak najbardziej możliwe.   Analityk przyszłości, Susanna Björklund opowiada nam dlaczego często do nowo powstających trendów podchodzimy sceptycznie i który kolor był zawsze jej ulubionym.  

Informacje ze świata, jedzenie, polityka, design, moda.  Subtelne sygnały kształtujące przyszłe trendy można zauważyć wszędzie pod warunkiem, że wiesz jak ich szukać.  Analityk trendów i prognostyk przyszłości Susanna Björklund uważa, że przewidywanie trendów wymaga wrażliwości, ciekawości, wytrwałości i umiejętności dostrzegania zmian.

W czasach swojej kariery jako projektantka mody, Susanna zauważyła, że podświadomie zwraca uwagę na rzeczy, które przez innych były zupełnie ignorowane.  Podczas pokazów mody dostrzegała szczegóły, które innym umykały.  Jej uwagę przykuwały kolory i detale, które dla innych nie miały znaczenia.

Trendy zauważalne są wszędzie, od mody po jedzenie.

Wszyscy obserwujemy świat z perspektywy naszej małej bańki mydlanej.   Jak twierdzi współzałożyciel The Future Laboratory i światowej sławy futurolog Martin Raymond, intuicyjni progności to naturalne talenty wykorzystujący w pracy swoje fizycznie, intelektualne i emocjonalne zdolności i w sposób, który wydaje się dla innych zupełnie pozbawiony wysiłku,  podejmują trafne decyzje i wyciągają odpowiednie wnioski.  Wg Raymonda progności wielozadaniowość mają we krwi. ”

Widzisz tylko to, co dla Ciebie ma znaczenie

Ponieważ wszystko, co dzieje się na świecie jest ze sobą powiązane, na modę i nurty w designie również mają wpływ inne dziedziny życia, megatrendy i zmiany społeczne.  Cykl życia trendów jest szybki, gatunki się przenikają, w zawrotnym tempie powstają nowe kierunki rozwoju.  Szukając znaków nadchodzących zmian na świecie, można wyczulić się na sygnały zwiastujące powstanie nowych trendów.

Jednak, ponieważ wszyscy obserwują trendy ze swojej własnej perspektywy, niektóre formujące się kierunki mogą zostać niezauważone.

„Przyjmujemy całkowicie subiektywny punkt widzenia.  Ale w sumie kto definiuje, co jest modne, zgodne z trendem? Dla wielu ludzi słowo „trend” kojarzy się z czymś płytkim i powierzchownym, ale przecież trendy mogą dotyczyć wszystkich aspektów społecznego życia.”

“Moim zdaniem, widzisz tylko to, co dla Ciebie coś znaczy.   Jeżeli lubisz zwierzęce motywy, na pewno co roku zauważysz je na wybiegach mody i na targach i będziesz żył w przeświadczeniu, że są super modne.  Takie podejście dotyczy również innych spraw.  Jeżeli spodziewasz się dziecka, dookoła widzisz kobiety w ciąży, jeżeli lubisz jakiś kolor, widzisz go wszędzie.”

W tej chwili Susanna jest zauroczona kolorami łososiowym i brzoskwiniowym, które stają się coraz bardziej modne.  Futurolodzy podkreślają, że na nasz odbiór trendów kolorystycznych ma wpływ wiele czynników.

“Twój punkt widzenia definiuje Twój stosunek do trendów kolorystycznych.  Powiązany jest z duchem obecnych czasów, Twoim gustem, kulturą, która Ciebie otacza, z Twoja historią.   Jeżeli Twoja mama zmuszała Cię do noszenia brązowych ubrań jako dziecko, dzisiaj raczej możesz nie być fanem tego koloru”.

Daj szansę trendom

Wszystko, co nowe zwykle na początku wzbudza nieufność.  Dotyczy to również trendów.

“Gdy po raz pierwszy widzisz nowy trend, może wydawać Ci się dziwny i podchodzisz do niego sceptycznie. Jednak, gdy częściej zauważasz jego przejawy – np. w modzie, wówczas skłonny jesteś go zaakceptować, a nawet polubić".

Gdy w grę wchodzą nowe trendy kolorystyczne, Susanna proponuje wypróbować je w małych dawkach.

„Kup np. poszewkę na poduszkę w obecnie modnym kolorze i zobacz jak będzie komponować się z wystrojem wnętrza.  Z czasem możesz przyzwyczaić się do nowego odcienia, a nawet go pokochać.”

Zaufaj swoim gustom i intuicji

Dom i garderoba Susanny wypełnione są kolorami.  Analityczka nie przywiązuje wagi do tego, czy dany kolor jej pasuje czy też nie.  Jeżeli podoba jej się jakiś odcień, to go użyje.   Susanna chętnie otacza się pomarańczowymi tonacjami, natomiast beż to kolor, który nie wzbudza w niej pozytywnych emocji.

„Nie interesuje mnie życie w minimalizmie.   Muszę otaczać się kolorami …”

Susanna zachęca wszystkich, aby zamiast sugerować się tym, jakie rozwiązania wnętrzarskie stosują inni lub podążać ślepo za modą, spróbowali zaufać własnym gustom.   Kolory silnie wiążą się z materiałami, które dekorują; niektóre odcienie pięknie wyglądają np. na tekstyliach, ale już nie tak atrakcyjnie na ścianach.

“Jeżeli w tej chwili podoba Wam się pewien zestaw kolorów, prawdopodobnie za np. 5 lat nadal będziecie fanami tej samej palety barw, tylko możecie ją stosować w troszkę innych aranżacjach.  Jeżeli nie jesteście przekonani do neutralnych bieli, szarości i czerni, zaufajcie swojej intuicji i śmiało sięgnijcie po Wasze ulubione odcienie.  Nie bójcie się dokonywać wyborów zgodnie z Waszymi preferencjami.”